söndag 23 september 2012

Skogshistoria i Jokkmokk


Här är lite bilder från vårat klassrum. Vissa har det allt bra och får njuta av dagar ute i skogen, fastän man pluggar på universitet! Solen sken och Jokkmokk bjöd på helt underbara höstdagar i en vacker skog. Kursen "skogshistoria" som jag ska läsa verkar riktigt bra, och jag känner mig jättepeppad!

Första momentet bestod av en helgs fältarbete. Vi delades upp i fyra grupper, där var grupp fick ett antal frågor att lösa. Min grupp bestånde av Maja, Emma och Emil skulle ta reda på vad det var för stubbar som stod i myrkanten. Svaret är lappgubbar, eller jag menar lappstubbar. Vi skulle ta reda på hur många per ha som fanns, när de är gjorda och hur mycket lav man fick ut till renarna, samt varför man gjorde dom.

Anledningen är att på våren kan det ju som kännt bli skare i skogen, och då kommer renarna inte åt marklaven. Eftersom pelletsfoder inte fanns för ett par hundra år sedan, fällde man träd med lavar på. Tallstubbarna, som ju är fullproppade med extraktivämnen (kåda) förmultar inte så fort, och kan stå kvar i ett par hundra år. Alla ev granstubbar bryts ner rätt så fort, så de kunde vi inte dra någon slutsats om.

Arbetet flöt på bra då vi väl kommit överens om en inventeringsmetodik. Det var också kul att vara iväg en sväng med kursarna på en aldeles lagom lång resa.  Summa summarium en bra helg. Uppdatering om våra lappstubbar och resultatet kommer säkert dyka upp här på bloggen så småningom då vi ananlyserat vårat data.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.