söndag 3 augusti 2014

En sån där grymt bra helg! Jag har varit ner till Pite och strosat runt på Nolia och haft det jättetrevligt. Loova fick följa med och träna på att gå bland massor av folk och hundar, nyttigt! Jag köpte det jag ville och inte en pinal till, så jag känner mig jättenöjd! Bland annat så hittde jag en perfekt klävjeväska (Ruffwear) till Loova och som är ergonomisk, slitstark och praktisk. Mattes nya handväska.. Loova hjälpte mig att bära lite av det jag köpte. En tränad hund kan bära max 30 % av sin egna kroppsvikt. Loova som väger knapt 25 kilo kan därmed hjälpa till att bära drygt 7 kilo, vilket är en bra hjälp till mig då vi är ute och vandrar, samtidigt som hon får bli lite trött hon med. Det är dock viktigt att träna hundens rygg innan man ger sig ut på någon långtur med packning, samt att ha en väska som inte trycker på hundens nackkota och som fördelar tyngden. 



Och så en lite kul bild från en av veckans springturer. Här går det i full rulle, men ser du vilket håll vi springer åt? 
Att springa baklänges är galet bra träning. Dels för rumpan, som ju är kul om den är lite tränad, men även för att strödja knämuskelaturen. Jag har haft lite problem med löparknä för ett par år sedan, men sedan jag köpt näst intill helt odämpade skor och därigenom lagt om min löpteknik, samt kompleterat med lite baklängeslöpning så har jag knappt märk av knät någonting. Hett tipps! Börja inte med att springa med en hund i lina (!) och se till att ha slät mark de första gångerna (trillar man kan bakhuvudet få sig en rejäl smäll). När man känner sig bekväm är det bara att ge gärnet och kanske köra intervaller om två lyckstolpar framlänges, två lyckstolpar baklänges. Garanterad träningsverk de första gångerna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.