onsdag 30 juli 2014

Storälgen


Storoxen kommer lufsande i skogen, eller snarare så står den och blänger. Kanske på Loova som skäller för fullt, men som jag inte hade tålamod att rita in i bild. Med eller utan hund, så får den vara klar..
Ögat fixade jag till efter att jag tog fotot. Färgåtergivningen blev lite sådär med mobilkameran, lite "dassig".


Snart har jag läst ut Mikael Niemis "Fallvatten". Jag tycker det är kul att läsa lite böcker av lokala författare som speglar befolkning och orter på ett sådant sätt som en författare utan samma anknytning inte hade lyckats med. Torgny Lindgren är en Västerbottning som jag har läst en del av (Pölsan, Ormens väg på helleberget m.fl.). Mikael Niemi är väll en av Norrbottens mest aktuella författare, och många känner nog igen titeln "Poppulärmusik från Vittula". 

I Fallvatten får man följa ett antal personer som befinner sig längs Luleälvens strandfåra. Plötsligt brister en av kraftverksdammarna. En vägg av vatten rusar ner längs älven och drar med allt i sin väg. En del av personerna i boken överlever, andra har mindre tur. 

Niemi har ett sätt att skriva på som verkligen fångar läsaren, det blir så verklighetstroget på något vis. Jag blir helt inne i boken och kan knappt vänta till nästa sida. En del av personerna (syftar bland annat på karaktären Barney) är så fruktansvärt vidriga att man hoppas de ska slukas av älven. Man börjar innerligt hatar dessa, samtidigt som läsaren får ta del av hur skruvade en del människor är i sina tankar och resonemang. Detta lyckas Niemi beskriva mycket, nästan läskigt, väl. Andra fäster man sig vid, önskar att de ska överleva utan minsta skråma. Omtänksamma, vänliga karaktärer med ett stort hjärta, empati och omtanke. Och så beskrivningen av Norrbotten; folket, älvfåran, ord och termer. Underbart!

Boken känns som dels en lite småpolitisk handling. Vattenkraft, vindkraft och liknande är ett hett diskussionsämne här uppe som han tar upp. Så tror jag även att han har fått lite inspiration från Tsunamikatastrofen. Själva grundhandlingen kanske blir lite klyschig, men den funkar och det blir spännande! 

Till den som inte har lust att läsa en fin kärleksroman, utan en bok fylld av spännande Norrbottendramatik, så rekomenderar jag verkligen denna bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.