måndag 11 augusti 2014

Kulstig och annat


Jag har haft ännu en härlig helg. Denna spenderades nere i Umetrakten. På fredagen var mamma och jag ner till Nordmaling, där bekanta har en supermysig stuga. Vi åt kräftor och såg på en underbar solnedgång över ett stilla hav. På lördagen sken solen så jag, mamma och Roger begav oss ut med kajakerna i Skeppsviksfjärden och njöt lite. På söndagen så var jag på mitt livs första kulstig. Det var verkligen riktigt roligt, och gav farligt (för min ekonomi) mycket mersmak. 

Första stationen var avståndsbedömning, vilket var svårt. På nästa station skulle man skjuta på en vargtavla en bra bit bort, och som på andra sidan en liten dal. Undra vars man ska sikta, tänkte jag. Tog upp bössan och pangade iväg fyra skott. Från första skottet har man 15 sekunder på sig, så man kan inte vila armen eller tveka. På comradion rapporterar funktionären som läste av tavlan, till han som satt på skjutstationen. 
-Jääävlar, tjöt han till. Det var inte dåligt. 5, 5, 5, 0. Jag blev såklart riktigt glad, och skuttade stolt vidare på stigen till nästa station; en liten gräving. 5, 5, 5, 0 igen, och jag skuttar vidare. På nästa moment skulle man skjuta på ett rådjur i nedförsbacke och jag kände redan vid skotten att jag låg för långt fram. Som sagt, fyra 0:or precis till vänster om träffområdet. Rackarns! Jag blev sur, och till råge på det så började det ösregna. Nästa station var långhåll (130 meter) på älg. Jag försöker torka kikarsiktet, men det blir inte bra. Irriterad pangar jag iväg första skottet och de 15 sekunderna börjar ticka. En vattendroppe träffar kikarsiktet, så jag kan precis urskilja den frykantiga tavlan 130 meter bort och laddar iväg de sista skotten. Något tog hyffsat, men det blev verkligen inte en rad 5:or. Resten av banan gick sisådär. Sista momentet var på björn, och det var kul och gick bättre. Först löpande sidifrån, och sedan då tavlan rusade emot en. Första skottet tog mitt i prick, andra fick jag iväg för sent så det tog nedanför örat. Kul! Det kommer bli fler stigar framöver, för det här var kul! 


En kul "fågeltomat" i Ytterboda. 

 Och så var det måndag igen. "Bara" 22 grader ute och vacker skog. Bland annat gick jag igenom en fin och välgallrad tallhed. Där hade åskan slagit ner i en av tallarna och gett ett stort ärr. Det är inte alltid en fördel att vara högsta trädet i skogen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.