torsdag 16 januari 2014

Silversmideskurs


Silver är otroligt vackert tycker jag. Jag och mamma har gått och småpratat lite under hösten om att gå en silversmideskurs. Tillslut gjorde vi slag i saken och anmälde oss. Idag var första träffen och vi började på var sin ring. En ring involverar många olika processer, formning, lödning, slipning, tombulering osv och är därför en rätt så bra sak att börja med. Hur min första egenproducerad ring ser ut får ni se om någon vecka, då den är helt klar! Silversmide är jättekul, då det finns så otroligt mycket tekniker att variera mellan. Området är brett! På bilden till vänster här ovanför leker vi lite och smälter ner silver i en kolform. Bara smältprocessen i sig tycker jag är vacker.

Så har min enorma panik över att jag inte förstod eller lyckades lösa staistiken till ex.arbetet övergått till ett halelulja-moment. Pappa är inkörd på SAS och hjälpte mig, då jag höll på att bryta ihop totalt över Minitab. Tålmodigt svarade han på alla mina miljoner frågor och funderingar kring vad ditt o datt egentligen betyder, skillnad mellan medelvärde och minsta kvadratsumme-medelvärden osv. Slutligen fick jag med mig ett par böcker och häften som rör precis den modell jag använt. Nu ska jag finula och fundera tills jag förstått varenda variabel och krumelur. Återigen kan jag säga att det är roligt med statistik. Jag känner lugnet och har tid att sitta ner och verkligen förstå. Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.