fredag 24 januari 2014



Min familj var till Grekland ett par veckor under flera somrar då jag var liten. Jag älskar den underbara ögruppen Cykladerna. Sommaren 2002 bodde vi på ett "hotell" bestående av massa småhus, en bra bit bort från staden. Där hade vi stranden med fin snorkling, och ett familjärt ställe. Han som ägde stället var en trevlig norrman vid namn Kaare. På samma ställe fanns en till barnfamilj, med två tjejer och en rätt så söt kille som var något år yngre än jag. Vi var nere på stranden och snorklade och busade runt på hotellet tillsammans. Killen var grym på schack och lärde mig spela. Sedan spelade vi precis varje kväll, till Kaare stängde restaurangen. Vi börajde springa in i köket och plocka glass ur frysboxen, och hade lärt oss att det bara var att skriva upp det på ett papper och så rumsnumret ovanför. Mamma och pappa blev lagom glada...

I vilket fall, ikväll satt jag och kollade på Skavlan. Där satt en kille som jag kände igen! Det var ju han, killen från Grekland! Den söta 12-åriga killen som lärde mig spela schack en gång i tiden har ju gått och blivit världsmästare i schack! Och så var han inte 12 år längre, men fortfarande rätt så söt.
Så jo, självaste Magnus Carlsen gjorde ett tappert försök att lära mig spela schack.

Från min dagbok
7/7 2002 Söndag
...när vi ätit middag gick jag ner och spelade först chack med en liten kille (ca 12 år) som hette Magnus han var en av världens bästa han hade varit med i massa tävlingar! Sedan spelade vi massa kort spel med alla andra bla Emily, karoline, Magnus mm. Jag lade mig kl 24!!

Bilden ovan är då jag spelar en omgång shack med hans syster Emily (tror jag det var), och lilla Elsa sitter och försöker peppa sin förlorande syster...

Nåväl, lite coolt tyckte jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.