måndag 28 september 2015

Konferens och jakt


 

Under torsdagen och fredagen förra veckan var jag på en intressant konferens i Skellefteå "Skogens framtid - så skapar vi den tillsammans". Bland annat deltog Landsbruksminister Sven-Erik Bucht, Västerbottens landshövding Magdalena Andersson och Skogsstyrelsens generaldirektör Monica Stridsman. Nu samlar näringsdepartementet inspel och håller en dialog med skogsnäringen som en inledande fas i utvecklingen av ett nationellt skogsprogram.

Under dessa dagar diskuterades även jämställdhet i skogsnäringen. Då jag kikade igenom deltagarlistan kunde jag glatt konstatera att på denna konferens var vi hela 44 %  kvinnor!

Ett par inspirerande och tankeväckande dagar!



Så blev det lördag.
Tidsfördriv på ett väldigt lugnt pass.


I lördags morse satt jag på pass. Det var rätt så mörkt då jag vandrade ut. På blötmarken, där jag skulle sitta var det råkallt. Så började det ljusna. Solen tittade fram över björkarna och började värma. Landskapet färgades för ett kort tag rött av ljuset. - jag njöt!



 På söndagen följde jag med Linus ut i skogen.



 
I helgen tog jag mig ann att bryta lite stenar som börjat frysa upp från vägen. Ett bra styrkepass, men bra blev det!
 
 
Affärerna har äntligen tagit tag i frågan att minska matsvinnet. Bland annat så har alla morötter börjat säljas, även de som inte är spikraka och uppfyller EU:s normer. Bland morötterna jag köpte förra veckan var det därremot en och annan som hade en aningen suspekt form.
Om morotsplantor är könade, så gissar jag att detta måste vara roten från en hanplanta.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.