måndag 21 september 2015

En lyckad jakthelg

 
 
Nu har Loova kommit in senare delen av löpen, så hon fick vila denna helg. Själv satt jag på pass. På lördagen hände ingenting alls. Det regnade, slutade regna. Jag läste en bok, drack kaffe och fick en stunds sällskap av en vacker fjäril. På söndagen regnade det ändå mer. Jag satt på pass i en riktig blötmark. En tre meter bred, blöt traktorväg utgjorde min skjutgata. Det kändes som ett hett ställe, där det absolut fanns möjlighet att älgarna skulle passera. Efter att ha suttit en timma så ropar hundföraren att det kan vara en älg på väg åt mitt håll. Hunden gick några hundra meter bakom i spåren. Jag lägger upp bössan med stöd av tornet. Det enda som hördes var regnet som smattrade mot taket och droppet från löven i skogen. Väntar, väntar.. så tillslut. Någonting i skogen 85 mer bort. Stilla -kanske var det en björk som syntes lite mer då en kvist vajjade av regnet, tänkte jag. En halv minut senare kommer det ut en liten tjur med pinnhorn (vi skjuter bara tjurar och försöker freda kvigor och kor). Den gick lugnt, men stannade nästan upp helt just innan skogen tog vid på andra sidan traktorvägen. Jag funderade på avståndet. Långt -men ändå ok, speciellt med tanke på att jag hade bra skjutstöd. Siktar mot bredsidan och kramar sakta avtryckaren. Pang. Skottet kändes bra. Älgen travade in i skogen och försvann. Från att känna mig helt lugn och avslappnad med låg vilopuls, så infann sig ett visst adrenalinpåslag där några sekunder efter skottet. Äntligen en älg -och en liten tjur!!
 
Var tog älgen vägen? Föll den inne i skogen? Jag ropar på radion att jag skjutit på en tjur, och går för att se om den föll. Jag markerar skottplatsen, och går in i skogen. Där var det svårt att se spår då gräset lagt sig av regnet. Men ingen älg. -Fan, skadesköt jag den!? Det är omöjligt. Skottet var bra! Hunden var på väg, så jag väntade. Buck tog direkt upp spåren och travade in i skogen. Efter ett tag började han skälla. Det var stilla. Hundföraren kommer och jag låter honom gå in och se efter. Efter ett tag ropar han på radion att älgen låg, 200 meter in. Ett perfekt lungskott, så det satt där jag ville. Skönt! Jag kände mig väldigt nöjd. En lugn älg och ett bra placerat skott. Så himla kul!
 
 
 

 Ett av lördagens pass


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.