lördag 15 november 2014

Stockholm

I veckan har jag varit till Stockholm. Först kom min f.d. kursare Sara upp till Luleå och hämtade en liten hundvalp; en supersöt liten krabat! Väl nere i Stockholm bodde jag första natten hos min farmor och farfar. Några fler från släkten kom förbi och vi firade (far)fars dag. Till middag hade farmor ordnat med trerätters godmiddag, och vi skålade med skumpa, vin och avec efter maten. En trevlig tillställning!

Det gäng jag skulle ha möte med på måndagen hade jag bara sett på gamla foton, men inte mött i verkligheten. Jag kom lite tidigt till dit vi skulle samlas, och ett gäng med bekanta ansikten började samlas. Jag gick fram och sa hej. Dom hälsade glatt tillbaks, men ändå lite tveksamt. Konstigt att dom inte förstår vem jag är, tänkte jag och passade på att fråga ”visst är ni från Skogsstyrelsen?”. Jag möts av ett glatt skrattande och får svaret ”nej du, vi orienterar inte ens”. Nähepp.. Jag väntade vidare och snart trillade mitt ”riktiga” gäng in. Gruppen med bekanta ansikten som jag först hälsade på växte till cirka 30 personer. Det visade sig vara den Svenska olympiska kommittén och coacher (dvs massvis med gamla elitidrottsmän och kvinnor) som sammanträdde inför OS i Rio 2016. Inte konstigt att ansiktena var bekanta! Jag kände mig verkligen som en skogskonsulent på vift i storstan!


Dagarna i  huvudstaden avrundades med en tvådagars mediaträningskurs. Det var riktigt lärorikt, men samtidigt två dagar fyllda med total ångest! Han som höll i kursen var en f.d journalist och en mycket duktig retoriker. Inklämd i ett hörn, med en stark lampa och kamera riktad mot ansiktet så blev vi ordentligt pressade och intervjuade. Det var fruktansvärt! Sedan satt hela gruppen och analyserade minspel, svar och allt annat kring intervjun. Tänk dig slutklämmen på kalla fakta eller uppdrag granskning, när reportern verkligen ställer den intervjuade mot väggen. Precis så kändes det. Ingen trevlig och lugn intervju direkt! Samtidigt skönt att ha provat ”det värsta” då det inte var på riktigt, utan bara i träningssammanhang. Totalt gjorde vi tre intervjuer per person, och den sista gick betydligt bättre än de två första. I kursen gick vi igenom mycket retorik och pedagogik, som jag känner att jag kommer ha användning för även i mitt dagliga rådgivningsarbete och inte bara i kontakt med media. Riktigt lärorikt och utvecklande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.