onsdag 19 november 2014

En kall och vacker dag i skogen


I veckan fick vi fick in ett gäng avverkningsanmälningar som låg precis bredvid en nyckelbiotop (skog som håller mycket höga naturvärden). Ibland kan vi se via våra olika kartsystem att det är en helt annan typ av skog, och därmed anta att den inkomna avverkningsanmälningen troligen inte håller samma naturvärdeskvalitet. Det objekt som jag besökte idag låg kant i kant med en registrerad nyckelbiotop, och jag kunde inte se någon skillnad på skogen genom kartan på kontoret. Då vi blir tveksamma beger vi oss ut i skogen och kikar lite närmre, som jag gjorde nu. Skogsstyrelsens mål är att 10 % av alla inkomna avverkningsanmälningar ska besökas innan handläggningstiden har gått ut (6 veckor). Det är rätt så få, så det gäller att lägga fokus på "rätt" objekt och prioritera innan man beger sig ut. 

Då jag klev ur bilen var det fortfarande rätt så mörkt. Termometern visade på -20 grader, och det bet om kinderna då jag började gå. Jag var ordentligt klädd med täckbyxor och pälsmössa, så jag höll värmen riktigt bra. Min tur bar upp på ett rätt så högt berg. På toppen möts jag av hällmark och små, gamla tallar. Från den kala ytan fick jag njuta av en underbar och milslång utsikt, samtidigt som solen gick upp och bjöd på en soluppgång som färgade skogen brandröd. Ljuset värmde dessutom skönt i ansiktet. 

Vilken underbar dag!


Så vackert!!







Jag fick stå ett tag och fundera på vad detta kunde vara för spår, som snurrade runt på området. Min slutliga teori är att det är en tjäder- eller orrtupp, som gått med vingarna halvt utspända och sprättat runt. "Gatan" i mitten är de vanliga spåren, och "klorna" på sidan är från vingpennorna. Någon som har en annan teori?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.