fredag 5 september 2014

Hav till fjäll






Denna vecka har mina arbetsuppgifter varit väldigt varrierande. På tisdagen var jag med ut och gjorde i ordning gränsen till ett nytt biotopskydd. Då ska träd med ungefär 20 meters mellanrum skrapas och målas, och vägen mellan träden ska röjas. Jag gick hela dagen med en röjyxa och högg. Huga, det var jobbigt! Därremot så är det ju helt underbart att låta kroppen få sig ett litet träningspass på arbetstid. Området låg i Piteå skärgård, så vi åkte båt ut på morgonen och sedan hem i det fina kvällsljuset.

Dagen efter började jag tidigt och åkte tillsammans med en lagkunnig från Skogsstyrelsen upp till Kvikkjokksområdet och inventerade ett bestånd. Vi hade så vacker utsikt, och såg ända in i Sarek. Det kändes så lyxigt att arbeta där! På väg tillbaks stannade vi till i en gammal och fin skog utanför Jokkmokk kollade på en avverkningsanmälan. Där fanns massor av gamla stubbar där någon för länge, länge sedan har huggit lite, och sedan lämnat trädet. Jag ska se om jag får rätt på varför man gjorde så. Kanske högg dom och upptäckte röta och avbröt avverkningen. På samma område fanns även en del tjädrar. Det var så vackert, och det kändes väldigt trist att det skulle avverkas. Området uppfyllde troligen inte nyckelbiotopsklassning, så då kan vi inte hindra avverkningen mer än rådgiva om extra miljö- och kulturhänsyn. Snitslingen som var gjord var som tur var mycket väl utförd, och många av de finaste områdena skulle lämnas. 

Här kommer bilder från biotopskyddet och från vår lilla resa till inlandet. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.