måndag 28 juli 2014

Förra veckan var som de flesta redan vet extremt varm. Många semesterfirare njöt av strålande sol och temperaturer på kring 30 grader. Jag kan inte riktigt säga att jag njöt av värmen ute i skogen. Som tur var så lugnade flygfäna ner sig så jag kunde lämna den långärmade tröjan. Svetten forsade och det var svårt att hålla fokus efter några timmar ute på ett öppen hygge utan skugga. Huva! 
Jag njöt därremot av de varma kvällarna då jag kunde sitta ute och läsa, men jag njöt inte en sekund av mitt arbete. Jag fyllde min åttatimmarsdag med nöd och näppe, utan en sekunds övertid. Så passade jag på att göra en sats ny glass. Denna gång blev  det gräddglass med lite stött kardemumma, en liten skvätt av fläderblomssaften jag gjorde för ett tag sedan, och så någon deciliter lingon. Blev verkligen supergott!

Så har jag börjat kolla mer seriöst på att köpa bostad. Jag har varit runt till lite banker och fått lånelöfte, och så har jag börjat gå på en del visningar för att hitta the house. Eller snarare, något hus som över huvud taget går att bo i även vintertid, och inte kostar skjortan. Det är faktiskt lite läskigt. Ett så enormt beslut som kan bli jättebra, men gör jag då fel beslut kan hela ens ekonomi och liv vändas upp och ner. Jag håller tummarna för att det ska gå vägen och att det dyker upp något lämpligt!

Så har jag haft så tur och träffat underbart trevliga personer här. Jag har kommit med i ett jaktlag där jag ska jaga i höst. Bekantat mig med deras välskötta skjutbana och fått en guidad rundtur med hjuling för att lära känna jaktmarken lite bättre. Jag ser verkligen fram emot hösten!

Mitt liv känns lite som då jag försökte lära mig surfa. Jag tar mig ut med brädan en bit, tills en för stor våg som jag inte var beredd på tar tag i min bräda och kastar iväg mig så att jag rullar omkring, trycks ner och skrapas mot sandbotten och tappar bort ytan. Längtar efter luft och hoppas på att jag ska missa den farliga revkanten. Jag tar mig ut igen, lite visare, lite försiktigare och i början kanske lite smårädd. 
Har jag tur kan jag försöka fånga en våg. Det kan gå, eller så kommer jag för långt fram på vågens krön och faller efter några metrar. Efter ett bra men lite för ivrigt försök.
Ibland får jag njuta över att lyckas ta mig hela vägen ut dit jag vill starta, utan att någon våg slår över mig. Jag kommer upp på brädan och får ett långt och härligt åk, då jag står med ett stort leende från början tills dess att vågen krymper bort. 
Just nu, efter ett ordentligt möte med en stor våg som tumlat runt med mig, så vågar jag säga att det känns som om jag tagit mig upp på brädan, och rider fram på vågen med ett stort leende och njuter! 




Jag har två igelkottar hemma hos mig, en hane och en hona. Honan komer nästan varje kväll och äter middag (uppblött hundmat) ur handen på mig, och var också rejält törstig häromdagen! En riktig sötnos. 



På söndagen kom åskovädret. Jag tände lite ljus och satt i mitt stora uterum och spanade på blixtar och målade lite. En stor älgtjur på gång. Förutom att pyssla och måla så läser jag mycket nu för tiden när jag slipper högen med skolböcker. "Kanada" av Richard Ford (handlar inte om Kanada, utan om en person som hamnar där) och "Half of a Yellow Sun" (en halv gul sol) av Chimamanda Ngozi Adichie är två böcker jag verkligen rekomenderar. Jag skriver inget mer om dom här, så du får slå en googling så finns det säkert massvis av sammanfattningar och recensioner att läsa!



Denna vecka är mer kvavt varm. 24 grader men fuktigt, så svetten rann idag med. Myggen hade verkligen vaknat och attakerade mig så fort jag kom ut i skogen. Hela jag var täckt av surrandes mygg. Hemskt! Jag har dock så tur att myggbett inte kliar på mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.