torsdag 1 augusti 2013

Då jag går och inventerar på ett fint, öppet hygge och letar plant som är ca 30 cm höga så är det rätt så trevligt att gå och lyssna på radio. Nu när jag röjningsplanerar så har jag gått utan lurarna än så länge, fram tills idag. Jag kom till ett 5 meter hög toktät djungel och beslöt mig snabt för att gå med bandad hund därigenom var en omöjlighet. Loova knöt jag därför vid bilen och satte på radion i lurarna för att få tiden att rulla på lite snabbare där ute.

Snubblar nästan över ett getingbo stort som en fotboll, som gömde sig mitt i det tätaste stället. Tänker att huvaligen, fattas bara att det brakar ut en björn också. Sikt på typ 1 meter... Jag tassar omedvetet rätt så ljudlöst vidare.
En minut senare så trotts hög volym och en låt som dunkade på, hör jag hur det brakar till i buskarna. Något springer bara några meter ifrån mig och bort. Jag sliter av mig lurarna. Det tystnar och jag börjar gå, då knakar det till igen. Jag fortsätter att gå åt andra hållet, och hör plötsligt hur "något" vänder och börjar komma närmre, sedan tystnar det igen. Ingen aning vad detta var, intalade mig själv att det var en liten älg. Vad jag dock vet är att jag befann mig i de mest björntäta området på ett par mils radie. Spännande (och lite läskigt). Inget radiolyssnande mer denna dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.