måndag 25 juni 2012

Idag stövlade jag runt i skogen kring Åmsele och sysselsatte mig med T1 inventering. Klockan 7 började jag traska och tretton timmar senare var jag hemma igen. I morse var jag ivrig då jag planerade dagens rutt och avslutade allt med ett mega 28 hektarshygge, där varje 50:onde meter i ett rutmönster över hela hygget ska besökas och noga gås igenom. Då andra far hem från jobbet började jag så traska.
Något började tillslut kleta och en kaskad med näsblod stoppades av stora papperstussar. Totalt 60 backiga hektar, där varje 50:onde meter har luskammats i jakten på små plantor som gömmer sig i gräs och mossa.

Hem och fixa och dona. Diska, räkna ut och sammanställa alla dagens siffror. Steka pannkakor till middag. Ladda med mer kaffe. Vika tvätt. Ont i benen och fötterna (går in Lunhagskängorna). Börja fixa och dona ute. Jag har tänkt att måla om bron, så jag letar fram saker och förbereder målningen. Tvättar bilen. Funderar på att börja lasta släpet med sand för att fylla igen hålen på grusvägen som numer ser ut som en hålig ost men inser att jag kommer bli kvar hela natten där ute då. Fixar istället med kniven. Skoj pissar ner sig innomhus, efter att ha tillbringat hela dagen ute och varit inne bara någon timma själv. Ahhh, torkar stinkande hundpiss.

Full rulle.
Galet härligt, men minst lika jobbigt!
Belöningen; få sova som likt en stock inatt med!

Jag förstår att männen förr i tiden uppskattade den kvinna som var hemma och städade och lagade maten åt dom, då de kom hem helt slut efter en lång dag i skogen. Det var dom verkligen förtjänta av.
Idag har även kvinnfolket hittat ut till arbetet i skogen medan mannen fortfarande allt som oftast skyr diskbänk, damsugare, tvättmaskin och spis så mycket som bara möjligt.
Tänk den skogsgubbe som skulle trött komma hem från en lång dag från skogen och börja tvätta kläder, städa, laga mat åt frugan sin, fara ut och pyssla med tomt och hus. Summa summarium så tror jag mer och mer på vad Magnus så klokt sa i vintas; kvinnan är egentligen helt överlägsen mannen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.