tisdag 27 januari 2015

Söndagsmiddag

I söndags var jag på middag hos en släkting som jag (vad jag vet) aldrig har träffat förut. Det är faktiskt första gången i mitt liv som jag kunnat gå till en släkting på spontan söndagsmiddag, utan att behöva åka en dag med bil eller flyga någonstans. Det känns faktiskt väldigt kul och trevligt med en liten tillhörighet till ett ställe på så vis. Då det var kallt åkte min varma pälsmössa på, och jag vandrade nyfiken bort ett par gator.

Edit, som hon heter, är kusin till min farfar. Hon växte upp med en stor syskonskara på åtta personer i en liten by utanför Överkalix som heter Kannusjärvi. När hon var tretton år så dog båda hennes föräldrar, och syskonen fick placeras ut till andra i släkten.

Min farfar, som är född i Yrttivaara, bodde då i Malmberget med sin familj. Edis syster flyttade in hos dom, och Edit själv fick bo hos en annan familj i närheten. Man kan säga att hon på så vis är farfars "syster-syster". Det var spännande och kul att höra lite om en del av min släkts historia, och om livet här uppe i Norrbotten förr -och nu-.

En riktigt gammal bild tagen i Malmberget, som pappa scannat in i veckan. En av dessa herrar är troligen min farfarfarsfar. Jag blir lite nyfiken på vad dom gjort. Alla dessa märken/priser som dom har på tröjorna, och pokalen på bordet. Kan det vara efter någon skidtävling?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.