tisdag 9 december 2014

Markering av ett förbudsområde


Idag var jag ut en sväng i skogen och markerade kanterna på ett förbud. Det är helt enkelt ett område i en avverkningsanmälan som Skogsstyrelsen har förbjudit markägaren att hugga ner. Det ställe jag var på idag låg kloss inpå ett blivande naturreservat och ett nyskapat biotopskydd i andra ändan. I biten som fanns mellan dessa skyddade ställen fanns lite områden med höga naturvärden, och det är små delar av dessa som då blev ett förbud. Skogsstyrelsen kan upprätta förbud på ett fåtal procent av ett bestånds ekonomiska värde då behov finns. Ofta räcker det dock med eget ansvar eller en rådgivning i miljöhänsyn för att hyfsad hänsyn ska tas vid en avverkning.

Jag sprayade en ring runt kantträden och så en litet plupp längst nere vid rotsockeln på träden. Detta för att i fält kunna se var gränsen gick, om träden trots allt skulle avverkas. Den markerade stubben står ju kvar!

Klockan gick, och den ljusa tiden på dagen är ju kort så här års. Tillslut fick jag springa runt med pannlampa och gps och leta snitslar och spraya mig fram. Det kändes lite som i sagan om Hans och Greta, som lämnar markeringar efter sig för att hitta hem igen. GPS:en i handdatorn fungerar ju då den vill (och knappt då heller), så lite spännande var det. Härlig musik i hörlurarna, snö och lagom kallt väder gjorde det till en riktigt mysig stund ute i finskogen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.