söndag 25 maj 2014


Tjolahopp! Igår var det kulturnatta i Ume. Umeå har en så underbar och levande kultur som omfattar så mycket och har har en sådan blandning och mångfald. Under denna natt blomstrar det verkligen. Underbart! Om nu denna stad är kulturhuvudstad så kan jag bara inte förstå varför just Umeå 2014 inte bidrar med medel för detta event.

Kvällen var riktigt trevlig. Det fanns en "öppen" bar på området, som till min glädje bara sålde alkoholfria alternativ; öl, drinkar, cider mm.  Efter att ha klämt i mig en falafel köper jag en alkoholfri öl och fortsätter ner längs gatan med syrran. En ung man hoppar fram, visar upp en polisbricka ur fickan och tjoar "civilpolisen!" Jag blir jätteförvånad, tjoar tillbaks "gokväll, alkoholfritt" och håller upp flaskan. Sedan suckar jag och syrran, som dricker alkoholfri äppeldricka. Flaskorna skulle ha haft en etikett i annan färg eller något. Vi fortsätter gå, och någon minut efter första civilpolisen hoppat fram kommer en väktare ikapp oss och stoppar oss. Alkoholfritt, suckar vi och visar flaskorna. Väktaren ler och hälsar oss god kväll. Några meter senare pluppade en till man upp och tjoar "civilpolisen!". Denna gång svara jag dock "tredje gången på en kvart!" Och håller upp flaskan märkt NA. Han önskar fortsatt godkväll. Jag blev dock less och sökte upp närmsta soptunna och kastade flaskan. Sedan möter jag upp kompisar från Sävar och se på Hoffmaestro, grymt! Kvällen avslutades med att jag låg hemma i sängen och spanade ut över ängen och skogen där blixtar, ösregn och åska visade ett underbart vackert framträdande.


Nu ska jag söka upp vallokalen och göra mitt för att Sveriges rasister och kvinnoförnedrande, omogna parti ska få en röst mindre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.