måndag 11 november 2013

Boktips

Jag har läst en del böcker i höst och tänkte skriva lite om dessa. Jag tror vi läser lite för lite idag då slösurfande på internet är så mycket lättare att slösa bort tid på. Genom att läsa kan vi lära och dela med oss av kunskap. Öppna upp en del ämnen som är förbjudna att prata om. En bra bok i rätt ögonblick kan verkligen ge en en stor och peppande kram, om du förstår vad jag menar.


Ena boken "Inferno" är självbiografin skiven om och av Linda Lovelace, känd som en av tidernas mest kända porrstjärnor. Hennes liv var helt fruktansvärt. Boken var hemsk att ta sig igenom, men jag tycker verkligen att man borde läsa den. Man får en inblick i den industri som blir allt större idag; porrindustrin. Dess brutalitet och den ofrivilja som ibland faktiskt kan ligga bakom de kvinnor som karlar värden över sitter och tänder på.
Hot och utpressning. Utan andras hjälp och pepp att ta sig ifrån en extremt dålig realtion så hade just Linda nog inte lyckats. Kvinnor som hamnar fel i livet. Hos fel man, eller söker bekräftelse på ett sätt som skadar dom. Sedan är det för sent att ta sig därifrån. Många inom porrindustrin verkar ha blivit våldtagna och sedan straffar sin förstörda själ och kropp genom att låta andra använda sig.  Fruktansvärd hemsk, men väldigt läsvärd. Började som en ung liten tjej som träffade en trevlig kille som hon föll för. Även om hon var med om ett extremt fall, där hon utnyttjades i porrindustrin, så ville hon framföra ett budskap..

Ett urklipp ur sista sidan ur boken:
"Hur kan man känna igen Chuck Traynor? Svaret är: det kan man inte. Först verkade Chuck normal och trevlig. Plötsligt hade han en pistol i handen och siktade på mitt huvud. Jag trode aldrig att något sådant skulle kunna hända mig, men nu vet jag bättre. Det hände mig och det kan hända dig. Den här berättelsen är inte unik. Det finns massor av Chuck Traynors. Och en oändlig massa flickor, som är unga, godtrogna, sårbara, och ibland lite dumma. Och det är helt säkert att ibland träffar de här människorna på varandra. När de har skiljts åt sär skadan redan skedd."


"En kvinnas resa" är skriven av Agneta Sjödin. Berättelsen handlar om en kvinna som beger sig ut på pilgrimsvandring för att finna sig själv och bearbeta saker hon varit med om tidigare; övergrepp och dåliga, destruktiva relationer. Saker som hon skämts för och stängt inom sig i så många år.
Boken var kanske lite seg, det handlade mycket om hennes vandring och hur hon kände då. Trötthet, skoskav, viljan att gå själv och viljan att dela resan med andra. Den hade dock ett tydligt budskap och har man inte så bråttom med att läsa den, så är den riktigt bra.

Ett litet utklipp i boken, då hon sitter och tänker tillbaks på övergreppet hon var med om som ung:
"Eftersom hon tror att hon är så svag så blir hon också det - hon blir hans lilla leksak, och han vet precis vad han gör. // Hon funderar över om hon ska skrika eller göra motstånd. Var är hennes vänner? Tänk om någon kommer? Tänk om någon ser henne så här? Hon skäms, känner sig smutsig och äcklig. Hon säger ingenting, hon vet att han är starkare än hon. Han måste vara klar snart, tänker hon. Jag låter honom göra det han ska, sedan är jag fri. Spriten bedövar fortfarande hennes sinnen, men mardrömmen är verklig. Hon är totalt hjälplös och paniken växer."


Min fantastiska engelska- och svenskalärare som jag hade på högstadiet och gymnasiet har gått och blivit författare. Peter Bäckmans andra bok, "I saknaden föds hatet" är en spännande thriller med ett flertal mord, och om unga flickor som låter äldre män använda deras kroppar mot betalning i sökandet efter bekräftelse, som självskadebeteende och för att få pengar till att köpa droger för att bota sin ångest. Vem är mördaren och vad har männen som mördas för gemensamt...?


Caitlin Moran har skrivit boken "Konsten att vara kvinna". Där går hon igenom alla de faser hon som kvinna har genomlevt i livet. Från ung, utstött. Första mensen, utvecklingen som kvinna, tonårsåldern, kärlek, abort, shopping och att bli mamma. En kul bok att ha läst, och i valda stycken garanteras en stor igenkänningsfaktor!


I slutändan så har jag köpt Paolos Robertos bok "Paolos träningsbibel". Jag känner mig nämligen på tok för svag! Ska jag en dag kunna vänja mig med ryggsäcken jag skrev om tidigare, kasta upp fanskapet på ryggen och springa över berg, så måste jag bli starkare på alla sätt. Idag kan jag ju inte ens stå upprätt med säcken på ryggen utan hjälp från andra! Här går han igenom en hel hög med massa bra övningar som passar perfekt att träna på hemma, på ett tydligt och inspirerande sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.