fredag 13 juni 2014

En dag i skogen




Idag hade jag en helt underbar dag i skogen. Jag hade sparat två riktigt "jobbiga" inventeringsrutor. Sådanna med väldigt många ytor som ska inventeras, där det är långt att gå mellan objekten och som ligger långt bort från närmaste väg. Som gjort för en dag med lite kul på vägen!

Tidigt på morgonen så kom jag till en liten glänta, där mammaälg kom ut följt av två supersmå och toksöta älgbebisar. Jag vet inte om de upptäckte mig, för de gick väldigt lugnt. Själv så stannade jag och stod still och njöt av stunden. Kalvarna kom lite efter, men skuttade om kon och sprang före. När dom nästan passerat fick jag fram mobilen och tog ett kort. 
Små bruna fläckar, som var kalvarna, finns framför/till vänster om kon i bild. Sååå söta, så jag vet inte vad. Ett helt magiskt ögonblick som gladde mig resten av dagen!



Samma område delades av en liten å. Jag hade som plan att runda den via en skogsbilväg, men det skulle vara en tur på ett par km och därmed ta sin tid...  Jag hör något brus, och går och kollar. Där rinner en ca 100 meter lång fors/vattenfall. Så fint ställe! Vattnet var helt klart, iskallt och riktigt gott att dricka. Några träd hade trillat över, och björken som synns ligga närmast vattnet fick bli min bro. Jag hasade mig fram de ca 5 metrarna över. Det var ett litet spännande inslag i vardagen! Dessutom så slapp jag gå hela omvägen!





Senare, fortfarande på samma område kommer jag till en gammal myrstack som var helt urgröpt. Ett gammalt björnide?! 

Nästa ställe som jag fort till var också vackert. Då fick jag gå över ett berg, med underbar utsikt på toppen. På vägen passerade jag fantastiska, riktigt gammla tallhedar med minnen från bränder och tidigt brukande av skogsmark, samt och ordentliga stensamlingar och klapperstensfält. Vackert! Där mötte jag en tjäderhöna som flög upp precis framför fötterna på mig. Jag hoppade minst lika högt som hon! Så mötte jag  två olika andra fåglar, en som sprang och spelade skadad för att locka bort mig från boet, och en som gjorde utfall mot mig. Det är en fin tid på året, då det nya livet börar spira. Blommor och djurungar som upplever sin första tid i livet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.