söndag 3 november 2013

Val i livet.

Jag fick för ett tag sedan en fråga:
Vilka val, du gjort, har påverkat dig mest?
För mig är valen att: studera på akademisk nivå, göra lumpen, bli ledare i idrottsförening.
Du får gärna utveckla hur valen påverkat dig, vilka tankegångar du hade, om du gjort samma val idag osv.


För att kort sammanfatta mig själv så har jag gjort massvis med val i livet som jag är väldigt glad åt så här i efterhand. Att åka till Svalbard och Tasmanien, skaffa Loova, bo och jobba ett par somrar uppe i Ammarnäs, samt att plugga till jägmästare är några av de ”större” valen jag gjort som jag känner mig jättenöjd med. Att fara ut och resa var för mig naturligt. Min kropp sa åt mig att göra det. Att sedan plugga till något inom skog, träråvara eller natur var för mig en självklarhet. Jag hade bestämt mig för att hålla mig till ett års sabbatsår mellan gymnasiet och universitet och funderade på vad inom biologi/skog/trä/natur/frilutfsliv jag skulle läsa vidare inom, tog kontakt med lite olika företag, diskuterade med personer jag träffade på och fick ett par dagars praktik på olika ställen. Sedan var valet solklart; jag skulle bli jägmästare. Jag kände mig faktiskt riktigt fantasilös och tråkig som valde ett så likt spår som min pappa (och litegrann mamma) i val av utbildning och försökte verkligen tänka på allt möjligt annat, men inget annat kändes så rätt för mig.

Jag har även gjort en hel del val som jag ångrar (mycket) djupt ofta beror dom på att jag valt att inte lyssna på mig själv. Ibland har jag till och med försökt ljuga för mig själv för att slippa ta ett jobbigt, men rätt, val. Vissa riktigt dåliga val har lett till konsekvenser som jag kommer bära som ett ärr och en svag länk i min själ resten av livet.  Som jag önskar att jag kunde göra vissa val ogjorda och bara backa tillbaks tiden! Att vara efterklok är betydligt lättare än att fatta rätt beslut från början. Men, som en klok person sa ”The pain you feel today, will be the strength you fell tomorrow”. Jag hoppas det stämmer. Sedan ska man ju våga och kunna ha möjlighet att förverkliga valet. I vissa fall så har man ju inte möjlighet att göra något val, det bara händer; på grund av otur, ödet eller kanske att man är för svag. Konsekvenserna av detta kan vara minst lika tunga att bära på ändå. Hur efterklok kan man inte vara då? Nästan värst gällande att vara efterklok kan nog vara efter att man gjort valet att ge upp någonting. 

I vilket fall. Här sitter jag idag 24 år ung och har massor med fler val att ta, varje dag. Vad jag vet är att jag kommer ta många bra val, men säkerligen en del dåliga. Man är ju inte perfekt. Förhoppningsvis så lär jag mig och samlar på mig erfarenhet så att andelen bra val ökar. 
I alla fall så blir jag bättre och bättre på att lyssna på mig själv, vara mig själv och vara helt ärlig mot mig själv. Och jag blir bättre och bättre på att stå på mig och tro på mig själv, men även på att lyssna på goda råd från kloka personer som vill en väl. 

Jag tror att då man står för val i livet så bör man följa sitt hjärta och känsla. Ta in råd och tankar av andra och i slutändan fundera på vad man själv innerst inne vill. Vad vill man göra och bo idag. Vad vill man göra om 1 år, om 10 år osv. Bara för att man vill göra något annat om 10 år begöver det inte innebära att man måste göra det valet idag. Ex. göra lumpen idag och studera på akademisk nivå efter det. Varför ha så bråttom i livet? 

För mig så är det viktigt vad jag är, men framförallt vem jag är. Vad och vem jag är yrkesmässigt, men också som person. Det som formar ens personlighet är ju inte enbart vilka kurser man har läst på universitetet eller vilka jobb man har haft. Livet formar en

Säger hjärtat en sak, så ska man lyssna. Inte förneka eller tvinga undan känslorna; att inte ljuga för sig själv. Det är genom att se till att lära av livet som vi kan känna oss lite mer kloka imorgon. Inte ha så bråttom, utan sätta sig ner och fundera igenom händelser och möten. Vad kan jag lära av det där? Vad gör att jag upplever den personen som trevlig? Vad gjorde att jag snubblade på den minan? Vi gör valet om vi vill lyssna på andra och våga se och arbeta med sig själv. Att jobba med sig själv är nog minst lika viktigt som att plugga till tentan för att få en femma. Hur vi är och hur vi beter oss är ju faktiskt ett aktivt val. Så är det jätteviktigt att lära sig stå för sina val. Gör man ett val som blev fel, man gjorde någon ledsen eller att det fick negativa konsekvenser på annat sätt så måste man lära sig att inte vara så tokigt feg att man hela tiden skyller ifrån sig. Välja att säga förlåt, lära sig och ändra sig.  

Mitt råd är nog att våga leva livet; ditt liv. Våga vara sig själv och stå upp för det. Arbeta för att vara en stark person, men inte heller skämmas för att ha sina svagare stunder. Ha roligt, men inte vara rädd för att ta tag i sådant som är mindre kul. Och så tänka sig för både en och två gånger vad man gör och hur man uppträder, och vilka konsekvenser det ger. 


One Life. Live it. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.