tisdag 19 november 2013

Mitt skoprojekt rullar på, jag fastnade dock på det faktum att jag inte fick tag på någon slitsula.
Jag var inne till den sura och dyra skomakaren på stan två gånger och frågade om han kunde skära av en lämplig längd på rullen med skosula så kunde jag göra resten själv och han tjänar en liten slant på sulmaterialet. Sjukt snabba och lätta pengar för honom då hans arbete med detta är att ta en kniv, dra ett streck och sedan ta betalt.

Första gången ryter han frågande om jag möjligtvis hade en läst i st 43 åt honom, men han hade ingen lust att hjälpa mig. Han sa att jag aldrig skulle klara av att sy en sko, det skulle vara helt omöjligt. Jag har ju ingen kunskap eller utbildning och han hade ingen lust att utbilda mig. Jag skulle komma in då jag hade exakta måttet.
Jag kommer in igen, med exakta måttet. Han kollar på skon och säger att det ser ut som en ful handske. Hade jag tur så kunde jag få det att likna en mokkasin, men aldrig en sko. Oj, vad synd han tyckte om mig för att jag la ner massa tid på att försöka mig på något jag aldrig skulle lyckas med. Lägg tiden på något annat.

Tillslut så suckar han, muttrar och plockar ner rullen med sula. Någon decimeter skulle kosta 250 kr (svindyrt, så jag gick).

Jag ska minsan göra ett par skor som både är sköna, funktionella och snygga. Så kan han få sura vidare.

Nåväl. Mina kära stövlar har spruckit i gummit så pass att jag har gett upp att limma och laga. Jag slaktade helt enkelt skorna och noterade att sulan passar storleksmässigt. Återstår bara att komma på hur jag ska få fast skon på sulan på ett snyggt och smidigt sätt. Jag har redan sytt om botten en gång, så sprätte jag upp allt igen. Sydde om, blev missnöjd och sprätte upp igen. Suck. Tålamod, tålamod...! Så kan man ju även fråga sig varför jag inge lyckas tänka ordentligt innan jag börjar sy, eller är så korkad att jag sprättar upp båda skorna istället för att börja med ena.
Letade fram vita läderband att ha som snören, blev lite sportigt och modernt.
Skorna (eller de fula vantarna) är för övrigt grymmt sköna! Jag ska tova en socka att ha i, så blir dom riktigt goa att knata runt med i vinter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.