torsdag 31 januari 2013

Ikväll fick jag ett riktigt pysselryck. Jag har plockat fram ett par bällingar (huden med päls på från renens ben) som jag tänkt träna mig på för att lära mig garva. Målet var att behålla håren och fettgarva huden. Bällingarna var torkade (har iof legat fuktigt i kallgarge sedan förra hösten) och jag lade dom i blöt, tvättade dom i vatten med någon droppe såpa i och började sedan arbeta rent hudsidan från hinnor och fett. Efter ett tag började allt hår falla av. Typiskt! Nå, jag förstår inte vad jag gjort för fel och är glad över att det inte var något skinn jag var speciellt rädd om.
En liten knivslida är snart klar, en tårtspade är på god väg och jag började sy om en skinnjacka som jag hittade på myrorna förra veckan. Rena rama tomteverkstaden, men denna hobby fungerar perfekt för mig då jag ska slappna av lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.